مکتب ملطی: تالس

▫️ملطیه شهری بود مرکز بازرگانی و در ساحل آسیای صغیر یا لیدیه قرار داشت. این شهر ثروتمند، پرجنجال و مترقی بود و مرکز مهم صنعتی و علمی یونان به شمار می رفت.

▫️در حدود سده هفتم پیش از میلاد موفقیت های اقتصادی و اجتماعی در یونان به خصوص در ناحیهٔ ملطیه زمینه رشد افکار مادی را فراهم کرد.

▫️طالس عضو بنیانگذار مکتب ملطی به احتمال در حدود ۵۵۰ – ۶۰۰ پیش از میلاد در ملطیه زندگی میکرد و از نوشته های هردوت، ارسطو و دیگران به نظریات او آگاهی یافته ایم. او ستاره شناس و کیهان شناس بزرگی بود.

▫️ درباره او داستانهایی نقل است چنان غرق تماشای ستارگان بود که به چاه افتاد او احتمالاً بازرگان هم بوده است: بسیاری از فیلسوفان ،کهن مانند طالس ملطی بازرگان بودند.

▫️هردوت نقل کرد که طالس موفق شد کسوف یا خورشیدگرفتگی سال ۵۸۵ پیش از میلاد را که در منطقه آسیای صغیر قابل دیدن بود، پیش بینی کند.

▫️کاملاً آشکار است که ماهیت مکتب ملطی در همه زمینه ها ماجراجویانه، اکتشافی و فردگرایانه بوده است. اعضای این مکتب به طور عمده به کشف ماهیت جهان طبیعی توجه داشتند.

▫️در واقع فلسفه ملطی را باید نخستین فلسفۀ ماده گرایی دانست که در آن هسته های اولیه دیالکتیک دیده میشود.

▪️▪️این فلسفهٔ مادی چنین می آموخت:

۱. جهان مادی و عینی است یعنی بیرون از ذهن بشر وجود دارد.

۲. طبیعت ثابت نیست و به طور دائم در حرکت و تغییر است.

۳.جهان محسوسات بی آغاز و انجام ازلی و ابدی است؛ زمانی ایجاد نشده و زمانی از

بین نخواهد رفت.

۴. همه چیزها و پدیده های طبیعت با یکدیگر ارتباط دارند و بر هم اثر می گذارند.

۵.همه موجودات در اساس وحدت دارند.

?به همین دلیل فلسفه ملطی به فلسفه طبیعت نیز نامبردار شد.

▫️ فیلسوفان این مکتب تصور میکردند که جهان مانند ساختمان بزرگی است که از مواد معینی ساخته شده و وظیفه فلسفه آن است که تشخیص دهد جهان از چه موادی ساخته شده است.

▫️آنها فکر میکردند همه چیزها می توانند به یک ماده اصلی یا، اولیه که منشاء جهان ها ،ستارگان ،حیوانات، نباتات و انسانهاست و همۀ این ها در نهایت به آن باز خواهند گشت استحاله شوند.

▫️ به گمان طالس این گوهر بنیادی آب بود و همه چیزها از آن پدیدار شده است.

او گفت: همه چیز آب است، زمین بشقابی از آب یخ زده است که در اقیانوس و بخار شناور است. او از مشاهده رطوبت در همه چیز معتقد شده بود که آب واقعیت نهایی است طالس طبیعت را از دیدگاه عقل نگریست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن