کیسینجر؛ فرشته یا شیطان!

هنری کیسینجر دیپلمات و سیاستمدار مشهور آمریکایی و از طرفداران محمدرضا پهلوی در صد سالگی در گذشت.

هنری کیسینجر در خانواده‌ای یهودی در ایالت بایرن آلمان به دنیا آمده بود. او در سن ۱۵ سالگی به همراه خانواده‌اش به دلیل اذیت و آزارهای حکومت نازی به آمریکا مهاجرت کرد.

به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد فعالیت کرد.

وی نقش برجسته ای در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۷ ایفا کرد.

از مهمترین دستاوردهای هنری کیسینجر می‌توان به پایان جنگ ویتنام و بهبود روابط واشنگتن با اتحاد جماهیر شوروی و چین اشاره داشت.

قضاوت ها در مورد کیسینجر همواره متناقض بوده است برخی او را تحسین کرده و کارهای وی را ستوده اند و برخی نیز از خصلت شیطانی وی در جنگ افروزی گفته اند.

شواهد مدعا این است که وی برای نقش‌آفرینی در مذاکرات آتش‌بس در ویتنام که منجر به امضای توافق پاریس شد در سال ۱۹۷۳ میلادی جایزه صلح نوبل را کسب کرد. جایزه‌ای که به دنبال استعفای اعتراض‌‌آمیز دو عضو کمیته صلح نوبل جنجالی شد.

و همچنین برای حمایت از کودتای ۱۹۷۳ در شیلی، نسل‌کشی بنگالی‌ها توسط پاکستان، حمله به تیمور شرقی در سال ۱۹۷۵و بویژه حمایت از شروع جنگ ویتنام از سوی بسیاری به عنوان جنایتگر جنگی شناخته شد.

البته تمامی این موارد نشانگر خوی متناقض این دیپلمات کار کشته نیست، کسینجر یک سیاستمدار واقع گرا بود بر اساس خواست و منافع ملی و شرایط موجود نه اخلاق و ایدئولوژی حرکت می کرد لذا رفتار وی بین فرشته و شیطان در حال نوسان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن