استالین و سلاح عکاسی

عکس در تاریخ و مستند سازی شوروی از اهمیت خاصی برخوردار بود.

استالین رهبر وقت شوروی نیز حساسیت فراوانی را روی تصاویر ثبت شده داشت.

در خلال تصفیه بزرگ توسط استالین که هزاران نفر قتل و عام و زندانی شدند استالین از سلاح عکس و عکاسی نیزه بهره می برد.

در این میان مقام های حکومتی که روزگاری همکار و همراه استالین بودند پس از خیانت به استالین و یا بدبینی وی همچنان که از صحنه سیاست و روزگار محو می شدند از تصاویر تاریخی و مستند نیز حذف می شدند.

استالین عکاسان ماهری را به کار گرفته بود تا از این طریق در سانسور تاریخ شوروی بهتر عمل کند.

در معروف ترین سانسورها نیکولا یژوف، یک که یک مقام پلیس مخفی بود و بر پاکسازی استالین نظارت داشت. و روزگاری دست راست وی محسوب می شد پس از خیانت به ظن استالین به اعدام محکوم شد و به دنبال آن از تصاویر نیز حذف شد

از جمله سانسورچیان وی را از عکسی که در آن در کنار رئیس سابق خود، استالین، در کنار یک آبراه لبخند می زد، حذف کردند.

گاهی اوقات، با طولانی‌تر شدن فهرست دشمنان سیاسی، سانسورچی‌های رسمی مجبور بودند بارها و بارها عکس‌ها را روتوش کنند. در یک عکس ، استالین با گروهی سه نفره از معاونانش دیده می شود. از آنجایی که هر یک از معاونین مورد غضب استالین قرار گرفتند از عکس حذف شدند تا اینکه فقط خوو استالین باقی ماند.!

وسواس استالین در دستکاری تصویر تنها به عکس ختم نشد. پرتره های استالین که در خانه ها و مکان ها ی عمومی بدد، تحت نظارت دیوانه وار وی قرار داشت. دیکتاتور ارتشی از نقاشان را مأمور ساخت پرتره های رسمی خود کرد و به برخی از هنرمندان مبالغ هنگفتی پول برای نقاشی او پیشنهاد کرد. سپس پرتره رسمی بارها و بارها تکثیر و روتوش شد تا اینکه مورد پسند استالین قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن