محافظه‌کاری

▫️محافظه کاری(Conservatism) یک فلسفه و ایدئولوژی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که به دنبال ترویج و حفظ نهادها، مذهب، آداب و رسوم و ارزش های سنتی است.

▫️اصول اصلی محافظه‌کاری ممکن است در رابطه با فرهنگ و تمدنی که در آن ظاهر می‌شود متفاوت باشد. در فرهنگ غرب، بسته به ملت آن سرزمین، محافظه کاران به دنبال ترویج مجموعه ای از نهادها مانند خانواده هسته ای، مذهب سازمان یافته، ارتش، دولت-ملت، حق مالکیت، حاکمیت قانون، اشرافیت و سلطنت هستند.

▫️به طور کلی محافظه کاران تمایل دارند از نهادها و شیوه هایی حمایت کنند که نظم اجتماعی و تداوم تاریخی را تقویت می کند.

▫️ادموند بورک، از دولتمردان انگلیسی-ایرلندی قرن هجدهم بود که با انقلاب فرانسه مخالف بود اما از انقلاب آمریکا حمایت کرد وی به همراه ژوزف دو ماستر، دولتمرد ساوایی، به عنوان یکی از نیاکان تفکر محافظه کاری در دهه ۱۷۹۰ شناخته می شود.

▫️ اولین کاربرد تثبیت شده از این اصطلاح در زمینه سیاسی در سال ۱۸۱۸ با فرانسوا رنه دو شاتوبریان در طول دوره بازسازی بوربون آغاز شد که به دنبال عقب انداختن سیاست های انقلاب فرانسه و برقراری نظم اجتماعی بود.

▫️محافظه کاری به طور قابل توجهی اصول متفاوتی را دارا بوده است زیرا خود را با سنت های موجود و فرهنگ های ملی وفق داده است.

▫️بنابراین، محافظه‌کاران از بخش‌های مختلف جهان، که هر یک از آنان از سنت‌های مربوط به خود دفاع می‌کنند، ممکن است در مورد طیف وسیعی از مسائل اختلاف نظر داشته باشند.

▫️ محافظه‌کاری ممکن است آزادی‌خواه یا اقتدارگرا، پوپولیست یا نخبه‌گرا، مترقی یا ارتجاعی، میانه‌رو یا افراطی باشد.

▪️محافظه‌کاران برخلاف لیبرال‌ها نظری بدبینانه نسبت به طبیعت بشر دارند. آن‌ها انسان را موجودی کم‌هوش، نیازمند و امنیت‌جو می‌دانند که به چیزهای آشنا و مطمئن و آزموده تمایل دارد و نیازمند زندگی در اجتماعات باثبات و دارای نظم است.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن