مصائب دولت نژادی در خاورمیانه!

همه پرسی کردستان عراق برای استقلال در حال برگزاری است، فارغ از نتیجه این همه پرسی، با توجه به شرایط منطقه (از لحاظ ترکیب فرهنگی، قومی و شکاف های سیاسی) در حال حاضر این همه پرسی به چیزی مانند مصیبت شبیه است.

خاورمیانه منطقه ای است که از لحاظ مذهبی و قومی تنوع و شکاف های زیادی دارد و اگر نبود توسعه سیاسی و اقتصادی را هم به آن اضافه کنیم علت بسیاری از مصائب گذشته و مصائب آینده نمایان می شود.

آرزوی تشکیل یک دولت بر اساس یک ملت(قومیت) آرزوی دیرینه ای است و تشکیل بسیاری از واحدهای سیاسی هم در گذشته بر این اساس بوده است، اما وضع تشکیل یک دولت بر اساس ملت و قومیت در خاورمیانه اوضاع اسفناکی در پی خواهد داشت، خاورمیانه از لحاظ توسعه(سیاسی_اقتصادی) در شرایط بدی به سر می برد، به جرات می توان گفت که این امر موجب خواهد شد که شکل گیری دولت بر اساس قومیت و نژاد به شکل ناقص انجام گیرد ، علاوه بر آن با توجه تنوع قومی در محور اصلی خاورمیانه شاهد ادعای قومیت های مشابه و سایر قومیت ها برای در دست گرفتن سرنوشت خود خواهیم بود.

بر این اساس، در مرتبه اول و آینده نزدیک شاهد برخورد شدید مرکز با نیروهای گریز از مرکز خواهیم بود، در مرتبه دوم شاهد نزاع بین قومیت ها و نژاد ها بر سر مسائل ادعایی خواهیم و در مرتبه سوم با توجه به دولت_ملت سازی ناقص احتمالا شاهد بحران در داخل خود واحدهای جدید خواهیم بود.

اما تمامی این مشکلات دولت قومی و نژادی مشترکا به یک خروجی ختم خواهد شد که نتیجه آن چیزی جز افزایش مصائب خاورمیانه نیست و مطمئنا خاورمیانه ناامن تر از همیشه خواهد شد و آینده نامعلومی را پیش رو خواهد داشت.

شاید مهم ترین تجربه عینی تشکیل دولت بر اساس یک نژاد در منطقه ، دولت اسرائیل باشد، تجربه ای که نشان می دهد هنوز با گذشت دهه ها، مشکلات اساسی وجود دارد و لاینحل باقی مانده است و در بسیاری از موارد هم عامل بسیاری از ویرانی ها در منطقه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن