کابینه روحانی؛ نگاه جنسیتی و یک اصل گمشده

این روزها از مهم ترین مباحث محافل سیاسی، کابینه دولت دوازدهم است، جدای از بحث ها در مورد گرایش سیاسی اعضای کابینه، بحث تعداد زنان تشکیل دهنده کابینه دولت روحانی هم مطرح است و در واقع به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

? در این مورد مثل چندین دهه گذشته دو نوع نگاه وجود دارد یک عده وجود زنان در پست های سنگین تر و پر اهمیت تر را بنا به دلایل خود قبول نمی کنند و عده دیگر هم وجود زنان را در بدنه دولت ضروری و لازم می دانند که البته در بسیاری از موارد نگاه اول نسبت به نگاه دوم در چینش کابینه ها بیشتر اثرگذار بوده است.

? به باور اینجانب این دو نگاه یک اصل مهم را هیچوقت در نظر نمی گیرد و آن اصل “شایسته سالاری” است و این نگاه ها بیشتر روی محور جنسیت شکل گرفته اند و تحت تاثیر ایدئولوژی های کلاسیک و جدید هستند.

? بنابراین در چینش کابینه دولت روحانی تنها اصلی که باید مهم و اساسی باشد اصل “شایسته سالاری” است و طبق این اصل، هیچ اهمیتی ندارد که تعداد زنان کابینه بیشتر باشد و یا تعداد مردان کابینه، چرا که باید برای ایجاد دولت مطلوب و بهینه باید شایسته ترین هر عرصه با توجه به خواسته انعکاس یافته در رای مردم برگزیده شود و زن یا مرد بودن اهمیتی نخواهد داشت، و در نهایت زن بودن یا مرد بودن نیست که معجزه می کند بلکه شایستگی و توانایی است که برای ما راه حل مفید می دهد و چه بسا معجزه هم ایجاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن