جنگ تریاک

▫️جنگ تریاک، شامل دو جنگ نخست و دوم است که بین بریتانیا و چین رخ داد. این نبردها از جنگ های مشهور تجاری در تاریخ محسوب می شود. انگلیسی ها در این جنگ ها بر آن بودند تا به اجبار تریاک را به کشور چین وارد کنند و از این روش، درآمد کلان بدست بیاورند.

▪️▪️مقدمه جنگ تریاک اول

▫️داستان جنگ تریاک از آنجا شروع شد که صادرات چای از چین به انگلستان در اوایل قرن نوزده رونق یافت.
▫️از آنجاکه کالایی در انگلیس وجود نداشت که به چین صادر شود، در نتیجه انگلیس مجبور بود از ذخایر نقره خود به چین بدهد.در نتیجه انگلستان با کاهش ذخیره نقره خود روبرو شد اما این وضعیت مطلوب انگلستان ابرقدرت آن زمان نبود و بریتانیایی‌های حاکم در هند صدور نقره را متوقف کردند.
▫️تاجران بریتانیایی هند که صادرات این کشور در دست آنان بود نوع جدیدی از تجارت را گسترش دادند. بریتانیا که کشت خشخاش را در هند گسترش داده بود از اینرو تاجران انگلیسی تصمیم گرفتند تا در مقابل دریافت چای، تریاک و کتان صادراتی هند را در اختیار چین بگذارند.
▫️مصرف تریاک توسط مردم چین، اعتیاد آنان به این ماده مخدر را در پی داشت و از همین‌رو میزان مصرف آن روز به روز افزایش یافت.
▫️امپراتوری چین در آغاز توجهی به این مساله نداشت اما با افزایش میزان مصرف تریاک در میان مردم و در نتیجه افزایش واردات تریاک و تغییر تراز تجاری، امپراتوری چین تجارت تریاک را ممنوع اعلام کرد. تجار انگلیسی که هیچ محدودیتی برای خود قائل نبودند، از تمامی ترفندها برای دور زدن قوانین چین استفاده می‌کردند.
▫️یکی از مهم‌ترین آنها دادن رشوه به ماموران دولتی چین بود. کمپانی هندشرقی تمام توان خود را برای فروش غیرقانونی تریاک در چین و رواج اعتیاد در این کشور به‌کار گرفته بود. فروش غیرقانونی تریاک در چین که در سال ۱۸۰۰ میلادی فقط ۱۰۰ تن بود، در سال ۱۸۳۸ میلادی به میزان ۲۶۰۰ تن رسیده بود.
▫️چین در ۱۸۳۹ میلادی، یکی از افراد کارآمد خود به نام «لین زشو» را مامور مقابله با این تجارت کرد. این فرد با جدیت فراوان به مقابله با قاچاق تریاک در چین پرداخت. اعمال محدودیت بر همه گونه کالای وارداتی در بندر کانتون، تجار انگلیسی را ناخشنود ساخت.

▪️▪️شروع جنگ نخست تریاک

▫️این کار خسارت اقتصادی بزرگی به تجار انگلیسی وارد کرد. در ماه ژوئن ۱۸۴۰،امپراتوری انگلستان و مجلس آن این اتفاق را برنتابیدند، نیروی دریایی انگلیس با لشکرکشی به دهانه رود کانتون، نخستین جنگ تریاک را آغاز کرد.
▫️با رسیدن ناوگان انگلیسی به یانگ‌تسه کیانگ، سقوط شانگهای و سپس رسیدن به نانجینگ، چین تسلیم و مجبور به امضای پیمان نانجینگ با بریتانیا شد که طبق آن:

۱⃣ هنگ کنگ به پادشاهی بریتانیا واگذار شد.
۲⃣ پنج بندرگاه چین که انگلیسیها در آن حق اقامت و تجارت داشتند، به مدت صد سال تولید تریاک در هند و فروش به چین توسط ۲ نفر از تاجران انگلیسی به روی بریتانیا گشوده شد.
۳⃣ شهروندان بریتانیا که در چین به ارتکاب جرم می‌پرداختند، باید در دادگاه‌های انگلیسی محاکمه می‌شدند.
۴⃣ نرخ عوارض کالاهای وارداتی و صادراتی می‌بایست منصفانه باشد.

▪️▪️جنگ دوم تریاک
▫️این جنگ را امپراطوری بریتانیا و فرانسه علیه دودمان چینگ آغاز کردند. این جنگ از سال ۱۸۵۶ آغاز شد و ۴ سال بعد در ۱۸۶۰ به پایان رسید. دلایل آغاز جنگ دوم تریاک هم مشابه جنگ اول بود .
▫️پس از جنگ اول تریاک، علیرغم این كه بریتانیایی‏ ها، امتیازات فراوانی از چینی ‏ها گرفته بودند، به دنبال راهی برای دریافت امتیازات بیشتر بودند. از این رو به بهانه توقیف یک كشتی بریتانیایی از طرف چینی‏ ها، روابط دو طرف باز هم تیره شد.
▫️در این زمان، نخست‏ وزیر بریتانیا خواستار عذرخواهی رسمی دولت چین شد. وی بر این عقیده بود كه منافع استعمار بریتانیا در هر نقطه از عالم، باید به هر قیمتی حفظ شود. او این امر را نشانه ‏ای از قدرت و اعتبار بریتانیا تلقی می‏ كرد.
▫️در این حال علیرغم رفع توقیف كشتی بریتانیایی، چون چینی‏ ها حاضر به عذرخواهی نشدند، این بار نیروهای بریتانیایی به بهانه این امر، با كمک فرانسه جنگی را در سال ۱۸۵۶ آغاز كردند كه به جنگ دوم تریاك شهرت یافت. در نهایت پس از چهار سال، هنگامی كه قوای مهاجم در سال ۱۸۶۰ به پكن، پایتخت چین نزدیک شدند، چینی ها تسلیم شدند و پس از انعقاد قرارداد صلح و دریافت امتیازات دیگر، تجارت تریاک بار دیگر آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن