نبرد کرنال

پس از این که اشرف افغان در نبردهای متوالی از سپاهیان نادر شکست خورد به سمت کرمان فرار کرد و از آنجا نیز عازم هرات و قندهار شد نادرشاه به تعقیب افغانها پرداخت و پس از درگیری در قندهار، آن‌ها را شکست داده و شهر را به تصرف خویش درآورد.
برخی از افغان های شکست خورده به سمت دهلی گریخته و به دربار محمد شاه گورکانی پناهنده شدند.
نادر با اعزام فرستادگانی به دربار محمد شاه گورکانی خواستار استرداد فرماندهان و فراریان به دربار ایران شد.
پس از رسیدن فرستادگان نادر به دهلی و اعلام درخواست بازگرداندن پناهندگان افغان به ایران، محمد شاه با مشورت امیران و وزیرانش رأی به عدم تحویل پناهندگان داد و فرستادهٔ نادر را به قتل رسانید و به این ترتیب زمینه و بهانه لازم را جهت لشکرکشی نادر به هندوستان فراهم نمود.
▫️هندی ها هرگز تصور نمی‌کردند که سربازان سپاه ایران بتوانند افغانستان را به صورت کامل فتح کرده و قصد حمله به دهلی داشته باشند.
اما نادرشاه با حدودذ۱۰۰ هزار سرباز حمله خود را به هند آغاز کرد و سپاهیان ایران در جنگ کَرنال هندوستان را شکست داده و دهلی پایتخت آن را تصرف کردند.
▫️نادر به رغم تعداد کم سپاهیانش در مقابل لشکریان هندی توانست با به‌کارگیری تاکتیک‌های نوین جنگی لشکر انبوه هندوستان را شکست بدهد.
نبرد کرنال قدرت رزمی ایرانیان را در آسیای مرکزی چندین برابر کرد بطوری که نادر براحتی فتوحات دیگر را انجام داد و شورشیان را برسرجای خود نشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن