ارتش سرخ (Red Army)

▫️ارتش سرخ، در مدت زمان اندکی پس از انقلاب اکتبر روسیه در سال ۱۹۱۸ از سوی بلشویک ها تشکیل شد.
▫️پس از شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۲۲ میلادی، به دلیل این که این حکومت در دست بلشویک ها بود به نیروی نظامی اصلی این کشور تبدیل شد.
▫️ارتش سرخ، در ابتدا از دهقانان روسیه شکل گرفته بود که بتدریج از طریق دانشکده های نظامی نیروهای این ارتش تأمین شد.
▫️لئون تروتسکی از انقلابیون روسیه یکی از مهم ترین افرادی بود که در شکل گیری و ارتقا ارتش سرخ نقش بسزایی داشت، هر چند که وی فاقد سابقه نظامی بود.

▪️▪️پاکسازی بزرگ استالین و ارتش سرخ

▫️در اوخر دهه ۱۹۳۰ میلادی، جوزف استالین رهبر وقت شوروی پروژه پاکسازی بزرگ را به منظور حذف افراد غیرقابل اعتماد از حکومت آغار کرد.
▫️بر این اساس بسیاری از افسران ارشد ارتش سرخ برکنار، زندانی و به اردوگاه های کار اجباری تبعید شدند، نتیجه این پاکسازی، تضعیف ارتش سرخ و در نتیجه عملکرد ضعیف آن در ابتدای جنگ جهانی دوم بود.

▪️▪️ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم

▫️ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم از مهم ترین نیروهای متفقین محسوب می شد و لشگر چهلم این ارتش که لشگر زرهی بود نقش پر رنگ و موثری را در جنگ ایفا کرد.
▫️قوای ارتش سرخ که مسوولیت فتح برلین را برعهده داشتند در ۳۰ آوریل ۱۹۴۵ با فتح ساختمان رایشس‌تاگ به جنگ جهانی دوم پایان داد.
▫️این ارتش همچنین، در تسلیم بی قید و شرط ژاپن در جنگ جهانی دوم نقش داشت، تسلیم امپراتوری ژاپن توسط هیروهیتو در ۱۵ آگوست اعلام شد و به‌طور رسمی در ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ به امضا درآمد و آخرین خصومت‌های جنگ جهانی دوم را به پایان رساند.

▪️▪️ارتش سرخ در ایران

در سوم شهریور ۱۳۲۰، ارتش سرخ به همراه سایر نیروهای متفقین وارد ایران شد، ورود ارتش سرخ از شرق و شمال ایران بود.
▫️حضور متفقین در ایران بر مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور افزود و حتی بعد از خروج سایر نیروی های متفقین، ارتش سرخ در ایران حضور داشت.
▫️سرانجام پس از مذاکرات فراوان بالاخره ارتش سرخ ۵سال بعد یعنی در اردیبهشت ۱۳۲۵ از کشور خارج شد.
▫️با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ ارتش سرخ نیز به تاریخ پیوست.

در این ویدئو از ارتش سرخ بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن