نظریه ی بازدارندگی ( deterrence Theory)

▫️نظریه بازدارندگی یک نظریه در امنیت بین‌الملل است که پس از بمباران اتمی ژاپن توسط ایالات متحده آمریکا و آغاز جنگ سرد مورد توجه قرار گرفت.
▫️ نظریه بازدارندگی بیان می‌کند که جنگ‌افزارهای هسته‌ای، به علت قدرت تخریب‌گری بالا، می‌توانند از حمله نظامی یک کشور قدرتمندتر جلوگیری کنند.
▫️ در تعريف بازدارندگي آمده است بازدارندگي عبارت است از «باز داشتن حريف از دست زدن به انجام يك رفتار، با تهديد به اين كه در صورت انجام آن دچار خسارت غير قابل قبولي خواهد شد».
▫️در واقع وضعيت بازدارندگي، وضعيتي است كه حريفي، حريف ديگر را بدون به كار گيري قوه ي قهريه و صرفا با تهديد به كارگيري آن به اجابت خواسته ي خود وا مي دارد.

▪️▪️دیدگاه‌های بازدارندگی

برنارد برودی:
▫️برنارد برودی به‌عنوان اولین و مهم‌ترین نظریه‌پرداز بازدارندگی در دوران جنگ سرد است. به‌ نظر وی تهدید اعلام‌شده در بازدارندگی باید از تاثیری تعیین‌کننده برخوردار باشد، هیچ خللی در آن راه نیابد و حداقل ضمانت اجرای آن مبهم نباشد. به ‌نظر وی، تهدید بازدارنده موجب می‌شود تا هزینه‌های اقدام نخست بیش‌ از منافع آن جلوه کند‌، در نتیجه از هر گونه اقدام خطرناک خودداری خواهد شد. بنا‌بر اعتقاد برنارد برودی، یک کشور برای اطمینان از سیاست بازدارندگی باید از توان ضربه‌ی دوم برای تضمین بقای خود و شکست‌دادن طرف مقابل آسوده خاطر باشد.

هنری کیسینجر:
▫️وی درباره‌ی بازدارندگی می‌گوید: هر چند بازدارندگی سیاست مسلط نظامی است، اما بیشتر از هر چیز وابسته به ملاک‌های روانی می‌باشد.
▫️ در این سیاست، سعی می‌شود تا تصور خطر‌های تحمل‌ناپذیر، طرف مخالف را از ارتکاب به عمل باز دارد. پیروزی این سیاست بستگی به آگاهی کامل از محاسبات طرف مخالف نسبت ‌به حیله‌ای که جدی گرفته شود، دارد.

والتر میلیس:
▫️به ‌نظر وی درحالی‌که ترس از اقدامی غیر عقلانی می‌تواند بازدارندگی را تقویت کند، عقلانیت بیش از حد ممکن است به جنگ ناخواسته‌ای منجر شود، و آن هنگامی است که یکی از طرفین عاقل با اعتقاد راسخ به مجبور ‌بودن طرف مقابل به عقب‌نشینی، بحرانی را شروع کرده یا تصمیم بگیرد قاطعانه ایستادگی کند، حال آن‌که محاسبه‌ی طرف مقابل این است که می‌تواند به آخرین حرکت بی‌خطر دیگر دست بزند، چرا‌ که طرف اول را برای عقب‌نشینی به اندازه‌ی کافی عاقل می‌پندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن