نبرد من/ کتاب مقدس نازی ها

▫️نود و پنج سال پیش در ۱۸ ژوئیه ۱۹۲۵ برای نخستین بار جلد اول کتاب “نبرد من” آدولف هیتلر منتشر شد.
▫️در سال ۱۹۲۴ که هیتلر به اتهام خیانت به کشور در زندان لندزبرگ زندانی بود متن کتاب را به منشی خود رودلف هس که با او هم‌زندان بود دیکته کرد.
▫️ جلد نخست آن، با عنوان “تسویه حساب “در ۱۸ ژوئیه ۱۹۲۵ به چاپ رسید؛ جلد دوم آن با عنوان “جنبش ناسیونال سوسیالیسم” پایان همان سال پس از آزادی زودهنگام او از زندان نوشته شد و در بهار ۱۹۲۶ به چاپ رسید.
▫️ هیتلر در این کتاب علاوه بر زندگی خود، خط مشی فکری و عقاید سیاسی‌اش و درواقع آنچه آرزو داشت از جهان بسازد را به تصویر کشیده ‌است. ا.

کتابی که مقدس شد
▫️پس از به قدرت رسیدن حزب ناسیونال سوسیالیسم در آلمان و تشکیل «رایش سوم» این متن به کتاب مقدس حکومت نازی تبدیل شد..
▫️از اواسط دهه ۱۹۳۰ کتاب هیتلر به هزینه دولت به زوج‌های تازه ازدواج کرده هدیه می‌شد، فروش نسخه‌های دست دوم کتاب ممنوع بود و تدریس آن در مدرسه‌ها به عنوان جزئی از برنامهٔ تبلیغاتی حزب ناسیونال سوسیالیست از همین دوران آغاز شد.
▫️ از این کتاب تا پایان جنگ دوم جهانی نزدیک به یازده میلیون نسخه انتشار یافت.

پایان جنگ جهانی دوم و سرنوشت نبرد من
▫️از آن‌جایی که محل سکونت رسمی آدولف هیتلر شهر مونیخ بود، پس از خودکشی تمام درآمدها و اموال او از جمله حقوق معنوی کتاب نبرد من در آلمان، به دولت ایالتی بایرن تعلق گرفت.
▫️طبق قوانین ایالتی و با تأیید دولت فدرال آلمان، باز نشر این کتاب به مدت ۷۰ سال ممنوع اعلام شد. این مهلت در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید.
▫️رسانه‌های جمعی در ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ گزارش دادند که متن کتاب هیتلر در میان کتاب‌های الکتریکی «آمازون» در مقوله «کتاب‌ها و متون سیاسی» بالاترین مقام فروش را داشته‌است.
▫️این کتاب پس از مرگ وی برای نخستین بار از روز ۱ ژانویهٔ ۲۰۱۶ در کتابفروشی‌های آلمان در دسترس عموم قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن