بلوچستان انگلیس

▫️بلوچستان انگلیس نام بخش شرقی بلوچستان بود که در میانه دوره قاجار انگلیسی‌ها آن را از خاک ایران جدا کردند و از آن پس به این نام شناخته شد.
▫️با تأسیس کشور پاکستان انگلیسیها این بخش از سرزمین بلوچستان را به کشور تازه تأسیس پاکستان الحاق نمودند.
▫️این منطقه هم‌اکنون با نام ایالت بلوچستان شناخته می‌شود. بلوچستان انگلیس از دو بخش جنوبی (مکوران) تحت حاکمیت حکام بلوچ بود ولی بخش‌های شمالی آن تحت استعمار دولت انگلیس بود.

قرارداد گلداسمیت
▫️قرارداد گلداسمیت یا قرارداد گلدسمیت موجب جدایی بخش بزرگی از بلوچستان از ایران شد، این قرارداد در دورهٔ قاجاریان منعقد شده و به موجب آن، بخش بزرگی از بلوچستان ایران به انگلستان واگذار شده و مدت‌ها تحت عنوان بلوچستان انگلیس شناخته می‌شده‌است.

دلیل جداسازی بلوچستان از ایران
▫️انگلیسی‌ها پس از شکست ناپلئون بناپارت در مقابل روسیه که به احتمال حملهٔ فرانسه به هند پایان می‌داد، درصدد برآمدند تا با جداکردن بخش‌هایی از شرق ایران و ایجاد منطقهٔ حایل، از حملهٔ احتمالی روسیه به هند نیز در امان باشند.
▫️انگلیس پس از جداسازی افغانستان از ایران، طبق معاهدهٔ پاریس که در سال ۱۸۵۷ به امضای طرفین رسید، فردریک جان گلدسمید را مأمور تعیین مرزهای بلوچستان کرد. گلدسمید نیز در ۱۸۷۱ مرزهای ایران و پاکستان را از خلیج گواتر تا کوهک معین کرده و برای تصویب نهایی به ناصرالدین‌شاه قاجار تسلیم داشت.
▫️ در سال ۱۸۷۲ نیز منطقهٔ سیستان به دو قسمت اصلی و خارجی تقسیم شد. سیستان اصلی که مناطق غربی هیرمند از نیزار تا ملک سیاه کوه را شامل می‌شد به ایران و سیستان خارجی که مناطق شرقی هیرمند را تشکیل می‌داد به افغانستان واگذار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن