شب دشنه های بلند

«شب دشنه های بلند» یا عملیات «هامینگ برد»، به پاکسازی دوران نازی و قتل ارنست روهم رئیس اس آ اشاره دارد. این عملیات از ۳۰ ژوئن آغاز شده تا دوم ژوئیه ۱۹۳۴ ادامه پیدا کرد.

بسیاری از کشته شدگان از اعضای حزب اس آ یا «استرمتلونگ» پارلمان بودند. این گروه که به عنوان «پیراهن قهوه ای ها» از آنها یاد می شد جزو شبه نظامیان طرفدار آلمان بودند که در دهه های ۲۰ و ۳۰ در به قدرت رساندن هیتلر نقش اساسی داشتند. با این وجود هیتلر دستور به قتل رهبران این گروه داد که در آن زمان وارد پارلمان شده بودند.

جریان پاک سازی‌ای که از سوی آدولف هیتلر و هرمان گورینگ از مدتها پیش برنامه‌ریزی شده بود، توسط کوماندوهای اس اس و با همکاری گشتاپو و ارتش آلمان نازی به اجرا درآمد. زمینه این خونریزی، اختلافهای داخلی ایدئولوژیک و جنگ قدرت بین نیروهای اس آ و اس اس بود.. دست کم ۸۵ نفر در این تسویه سیاسی به قتل رسیدند، گر چه در برآورد نهایی تعداد کشته‌ها بیش از صدها نفر تخمین زده می‌شود و نیز هزاران نفر دستگیر شدند .

زمینه‌ها و دلایل

هیتلر متوجه بود که استقلال اس آ و تمایل اعضای آن برای خشونت‌های خیابانی تهدیدی مستقیم برای قدرت او است وی می‌خواست با این پاکسازی، منتقدان رژیم خود را مورد تهاجم قرار داده و در نهایت حذف نماید، به ویژه کسانی که به نایب صدر اعظم فرانز فن پاپن وفادار بودند. وی با این کار با دشمنان قدیمی تسویه حساب کرد.
او همچنین می‌خواست فرماندهان ارتش را که نسبت به اس آ، احساس ترس و نفرت توامان داشتند، ساکت کند. این حس در فرماندهان ارتش به خاطر جاه طلبی ارنست روهم که می‌خواست ارتش را در اس آ، که تحت فرماندهی خود بود جذب کند، به وجود آمده بود.

پیامد
این تسویه باعث تقویت و تشدید حمایت ارتش از آدولف هیتلر شد. این حادثه هم چنین موجب فراهم شدن یک بستر قانونی برای رژیم نازی گردید که در آن دادگاه‌های آلمان و کابینه به سرعت قوانینی که قرن‌ها علیه ممنوعیت قتل‌های بدون محاکمه در آلمان وجود داشت را برای نشان دادن وفاداری خود به رژیم کنار بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن