طبقه اجتماعی

▫️طبقه اجتماعی (کلاس اجتماعی) از جمله مفاهیم پرکاربرد در علوم اجتماعی و نظریه های سیاسی است، بر این اساس مردم در جامعه به صورت سلسله مراتب در طبقه های گوناگون قرار می گیرند.
▫️عضویت در یک طبقه اجتماعی می تواند به تحصیلات، ثروت، شغل، درآمد و تعلق به یک خرده فرهنگ یا گروه اجتماعی خاص وابسته باشد. با این حال ، در مورد تعریف “طبقه” اتفاق نظر وجود ندارد و این اصطلاح دارای طیف گسترده ای از معانی گاه متعارض است.

▪️▪️تعریف رایج

▫️ در اصطلاح رایج ، اصطلاح “طبقه اجتماعی” معمولاً مترادف با ” طبقه اقتصادی-اجتماعی ” است و به “افرادی که از یک موقعیت اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی یا آموزشی یکسان برخوردار هستند” اشاره می شود، به عنوان مثال می توان از ” طبقه کارگر ” نام برد.
▫️ برخی از افراد استدلال می کنند که به دلیل تحرک اجتماعی ، مرزهای طبقاتی وجود ندارد و حتی هیچ‌گونه محدودیت‌های رسمی درباره ازدواج میان گروهی بین افراد متعلق به طبقات مختلف وجود ندارد.

▪️▪️مارکس و طبقه اجتماعی

▫️طبقه اجتماعی جز جدا نشدنی اندیشه کارل مارکس است، مارکس “طبقه” را به صورت رابطه فرد با ابزار تولید تعریف می کند.
▫️از نظر مارکس در جامعه سرمایه داری همواره دو طبقه وجود دارد یکی طبقه پرولتاریا که مالکیتی در ابزار تولید(خود) ندارد و دیگری بورژوازی است که ابزار تولید را در اختیار دارد و طبقه‌ پرولتاریا را همواره استثمار می کند.

▪️▪️ماکس وبر و طبقه اجتماعی

▫️ماکس وبر سه بعد مهم را در قشربندى اجتماعی تشخيص مى‌دهد: موقعيت اقتصادي، منزلت اجتماعى و قدرت.
▫️ وبر در مورد طبقات، فکر مارکسيستى را اساس قرار داده وضعيت اقتصادى را اساس تعريف طبقه مى‌داند و هر دوى آنها مالکيت اموال را ملاک اساسى براى تعريف طبقه مى‌دانند و هر دوى آنها به اين واقعيت که نوع اموال مورد مالکيت از يک نظام اقتصادى به نظام اقتصادى ديگر متفاوت است آگاهى دارند.
▫️اما منظور مارکس از طبقات يک نظريه اقتصادى نيست. بلکه يک وضعيت کلى توليد و مالکيت است که هم اقتصادى و هم اجتماعى است.
.
▪️▪️انواع طبقات اجتماعی در دسته بندی متداول :

▫️طبقه ی ممتاز : این طبقه ی بخش ِ کوچکی از جمعیت را تشکیل می دهد .( حدود ِ ۱۰ درصد ) و چندنان مورد ِ توجه ِ جامعه شناسان نبوده است . این طبقه شامل ِ اشراف ِ زمین دار و کسانی است که از راه مالکیت بر زمین، تجارت، مستغلات و امثال ِ آن امرار معاش می کنند و مارکسیست ها، آنها را بورژوازی می نامند . مستخدمان ِ عالی رتبه ی دولت، روسای نیروهای نظامی و اعضای حکومت را نیز می توان در همین ردیف جای داد .
▫️طبقه ی متوسط ( میانی ) : این طبقه را کارگران ِ متخصص و کارمندان تشکیل می دهند . مثلاً ً معلمان، پزشکان، استادان ِ دانشگاه، روحانیون، مدیران ِ کارخانه ها، کارکنان ِ دفتری، مستخدمان ِ دولت و غیره .
▫️طبقه کارگر : این طبقه از کارکنان ِ خدمات و کارگران ِ یدی مثلاً ً پیشخدمت، آشپز، مکانیک ِ اتومبیل، بنا، رفتگر، کارگران ِ کارخانه ها و غیره تشکیل می شود که مارکس ایشان را پرولتاریا نامید .

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن