نبرد فالکلند و دست خدا

▫️مجمع الجزایر مالویناس یا فالکلند که در ۱۳ هزار کیلومتری خاک بریتانیا و ۴۸۰ کیلومتر با آرژانتین فاصله دارند، مورد اختلاف این دو کشور است.

▫️این جزایر، از دو جزیره بزرگ فالکلند غربی و شرقی و صدها جزیره کوچک دیگر تشکیل شده‌است و انگلیسی‌ها این جزایر را در سال ۱۸۳۳ میلادی اشغال کردند.

▫️دولت آرژانتین، جزایر مالویناس که هم اینک نزدیک به ۳ هزار نفر جمعیت دارد را منطقه‌ای اشغال شده می‌داند که مالکیت آن باید به این کشور بازگردانده شود اما انگلیس این مسئله را رد می‌کند.

▫️در سال ۱۹۸۲ میلادی آرژانتین به این جزایر حمله کرد اما انگلیس در جنگی شدید و کوتاه مدت (۷۴ روز) که حدود ۹۰۰ کشته داشت (۶۴۹آرژانتینی و ۲۵۵انگلیسی) دوباره جزایر را پس گرفت.

▪️▪️جام جهانی ۱۹۸۶

▫️۴سال پس از جنگ فالکلند، آرژانتین و انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک به مصاف هم رفتند جنگ فالکلند هیجان و التهاب نبرد مستطیل سبز را دوچندان کرده بود.

▫️دیگو مارادونا با بی پروایی و شهامتی عجیب توپ را با دست به قعر دروازه «پیتر شیلتون» فرستاد.

▫️داور و کمک داور هیچکدام صحنه را ندیدند و با وجود اعتراض‌های شدید از سوی تیم تحت هدایت بابی رابسون، گل پذیرفته شد.

▫️مارادونا چهار دقیقه بعد زیباترین و فوق العاده ترین گل انفرادی تاریخ فوتبال را در حالی که نیروهای خط دفاعی سه شیرها را یکی پس از دیگری منهدم می‌کرد، به ثمر رساند؛ گلی که پیروزی ۲ بر یک را برای آلبی سلسته به ارمغان آورد.

▪️ ▪️ دست خدا

▫️پس از مسابقه، دیگو مارادونا اظهار داشت که این گل «کمی با سر و کمی با دست خدا» به ثمر رسیده‌است.

▫️۳۲ سال بعد نیز، در مستندی با نام «دیگو مارادونا» که به تشریح زندگی فوتبالی باورنکردنی مارادونا پرداخته، مارادونا بدون پشیمانی از آن گل عجیب می گوید:
“ما آرژانتینی‌ها نمی‌دانستیم جنگ چطور پیش می‌رفت اما نظامی‌ها می‌گفتند ما برنده جنگ هستیم اما حقیقت این بود که انگلیس ۲۰ بر صفر از ما پیش بود؛ روزهای سختی بود.
آن دیدار درست مثل این بود که ما برای جنگی دیگر به میدان می‌رویم. می دانم با دست توپ را زدم، برنامه ام این نبود اما اتفاق به قدری سریع افتاد که کمک داور دست مرا ندید، داور نگاهی به من انداخت و گفت: “گل”، احساس خوبی بود، چیزی شبیه یک انتقام نمادین از انگلیسی‌ها.”

▫️آرژانتینی‌ها در ادامه آن تورنمنت، آلمال غربی را در فینال با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دادند و این پیروزی جایگاه اسطوره‌ای مارادونا را برای همیشه تثبیت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن