الاغ و فیل

▫️این دو حیوان پایه‌ی فرهنگ بصری ایالات متحده‌اند که به اندازه‌ی سانتا کلاوس (شخصیت بابا نوئل) یا «عمو سم» (نماد دولت در آمریکا) شناخته شده‌اند.الاغ، «حزب دموکرات» را نشان می‌دهد و فیل، نماد «حزب جمهوری‌خواه» است.

▪️▪️ نماد الاغ
▫️شروع داستان این نمادها به سال ۱۸۲۸ برمی‌گردد. یعنی زمانی که “اندرو جکسون” از حزب دموکرات نامزد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شد و مخالفینش به دلیل عقاید پوپولیستی او، به وی لقب “jackass” یا جک الاغ را دادند.
▫️نکته جالب اما این است که جکسون از این لقب خوشش آمد و با این عقیده که الاغ نماد عزم راسخ است، از این نماد در پوسترهای تبلیغاتی خود استفاده کرد.

▪️▪️ نماد فیل
▫️فیل معرف جمهوری خواهان نیز نخستین بار در یکی از روزنامه‌های ایلینوی آمریکا و در طول کمپین انتخاباتی آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۰ میلادی منتشر شد و احتمالا نمادی از مقاومت است هرچند که مناقشاتی هم در این باره وجود دارد.

▪️▪️ نقش توماس نست، کاریکاتوریست سیاسی
▫️سال‌ها بعد، در کاریکاتورهای انتقادی که “توماس نست” در هفته‌نامه “هارپر” منتشر کرد الاغ را به عنوان نمادی برای حزب دموکرات و فیل را به عنوان نمادی برای حزب جمهوری خواه در نظر گرفت.

▫️توماس نست در سال ۱۸۷۰ میلادی نماد الاغ را برای یک حزب ضد جنگ به کار برد (که خودش با آن مخالف بود) و سال بعد کارتون فیل را برای به تصویر کشیدن حالت انفعالی جمهوری خواهان در قبال دموکرات‌ها استفاده کرد و به آن‌ها هشدار داد که اگر اقدامی نکنند انتخابات بعدی را خواهند باخت.

▫️توماس ناست در سال ۱۸۷۴ حزب جمهوریخواه را به شکل فیلی خشمگین که تعادل خود را از دست داده است ترسیم کرد زیرا اصرار یولیس اسکرانت از حزب جمهوریخواه برای نامزد شدن در سومین دور پیاپی انتخابات ریاست جمهوری که مغایر با قانون اساسی آمریکا است موجب شد بسیاری از هواداران این حزب از آن جدا شوند. اینگونه شد که این دو حیوان برای همیشه به نماد دو حزب اصلی سیاسی در آمریکا تبدیل شدند.

▪️▪️ نمادها در عصر حاضر
▫️امروزه دموکرات‌ها از الاغ به عنوان نماد هوش و شجاعت یاد می‌کنند و از فیل به عنوان نماد بی‌عرضگی و آشفتگی. جمهوری‌خواهان نیز فیل را نماد قدرت و شکوه می‌دانند و الاغ را نماد حماقت و یک‌دندگی. دموکرات‌ها به نماد الاغ افتخار می‌کنند اما تا کنون آن را به عنوان نماد رسمی خود قبول نکرده‌اند.اما جمهوری‌خواهان چندین سال پیش رسما فیل را به عنوان نماد خود اعلام کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن