جنگ‌های صد ساله

طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ پس از جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های موسوم به جنگ‌های صدساله بین فرانسه و انگلیس بود. هدف انگلیس از این جنگ‌ها تسلط بر فرانسه غربی بود و به همین دلیل عملیات جنگی از فلاندر در شمال غرب فرانسه آغاز گشت. آغاز این جنگ‌ها سال ۱۳۳۷ میلادی و پایان آن ۱۴۵۳ بود و اگرچه بالغ بر ۱۱۶ سال طول کشید به نبردهای صدساله معروف شد.

▪️▪️ نبرد کرسی
نبردهای صدساله چند جنگ معروف دارد که اولین آن نبرد کرسی‌ست. در این نبرد فرانسوی‌ها با اتکا به سواره نظام خود به نیروهای انگلیس که در شمال فرانسه پیاده شده بودند حمله کردند و علی‌رغم برتری عددی، مغلوب تیراندازان انگلیسی شدند.

▪️▪️ نبرد پواتیه
ژان لوبون، پادشاه فرانسه، پس از چند سال ارتشی بزرگ فراهم کرد و در غرب فرانسه در ناحیه پواتیه به مقابله با ارتش انگلیس به فرماندهی ادوارد رفت. در این نبرد صدها شوالیه فرانسوی قبل از آن که به صف انگلیسی‌ها برسند با اصابت تیر کشته شدند.

▪️▪️ ضد حمله‌ی فرانسوی‌ها
مرگ ژان سبب روی کار آمدن شارل پنجم شد. وی توانست در ۱۳۶۹ پس از سامان دادن اوضاع داخلی فرانسه و اتحاد با اسپانیا نواحی متفرقه توسط بریتانیایی‎ها را از آن بازپس بگیرد.

▪️▪️ مرحله دوم نبردهای صدساله
در ۱۴۱۵ هانری پنجم، پادشاه انگلیس، نیروهای زیادی را در فرانسه پیاده کرد و پس از پیروزی در نبرد آزینکورت و فتح نرماندی، شارل ششم فرانسه عهدنامه‌ای را امضا کرد که پس از او هانری پنجم شاه فرانسه می‌شود. این معاهده را فرانسویان نپذیرفتند. انگلیسی‌ها پس از به تخت نشستن شارل هفتم، به سرعت پاریس را گرفته ودر ۱۴۲۲ به سوی اورلئان تاختند.

▪️▪️ نبرد اورلئان
جنبش‌های مردمی در فرانسه تصمیم به دفاع از اورلئان در برابر ارتش مجهز انگلیس گرفتند. در این موقع باقی‌مانده ارتش از هم پاشیده‌ی فرانسه نیز خود را به اورلئان رساند. محاصره‌ی اورلئان ۲۰۰ روز به طول انجامید اما انگلیسی‌ها با مقاومت مردمی نتوانستند داخل این قلعه شوند.

▪️▪️ ظهور ژاندارک
دختری بنام ژاندارک در روستایی در مرکز فرانسه ظهور کرد. وی به سمت اورلئان حرکت کرد و در سر راه ده‌ها هزار نفر را برای فتح اورلئان با خود همراه کرد. سپاه ژاندارک انگلیسی‌ها را از شامپانی بیرون راند. اشراف فرانسه که از قدرت وی به وحشت افتاده و پس از آن او را در محاصره انگلیسی‌ها تنها گذاشتند. در ۱۴۳۱ انگلیسی‌ها ژاندارک را به جرم جادوگری سوزاندند.
پس از مرگ ژاندارک جنبش مردمی ضد انگلیسی او زنده ماند و انگلیسی‌ها را از نرماندی و پاریس بیرون کرد به طوری که در ۱۴۵۳ تنها کاله، بندری در شمال فرانسه، در دست انگلیس باقی ماند این جنگ در ۱۴۵۳ پس از ۱۱۶ سال به پایان رسید.

▪️▪️ نتیجه‌‎ی نبرد صدساله
جنگ صدساله بی‌تردید از خونین‌ترین محاربات تاریخ بشر بود که سبب فقر و فلاکت ۱۱۵ ساله در اروپای غربی شد این جنگ جغرافیای سیاسی غرب اروپا را تقریباً مشخص کرد و این جغرافیا هنوز پس از ۶ قرن تغییر قابل توجهی نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن