گیوتین، دستگاه اعدام مهربانانه!

▫️ در فرانسۀ سدۀ هجدهم محکومین به مرگ اگر جزء طبقۀ اشراف بودند با شمشیر سر از تنشان جدا می‌کردند و اگر به طبقات پایین اجتماع تعلق داشتند، به دار آویخته می‌شدند و حتی گاهی آن‌ها را زنده‌زنده در آتش می‌سوزاندند و برخی از اوقات دست و پای محکوم به اعدام را به‌ چهار اسب می‌بستند و با راندن اسب‌ها به سمت‌های مختلف بدن را چهار شقه می‌کردند.

▪️▪️دکتر گیوتین
▫️دکتر ژوزف-اینیاس گیوتَن ‏ (۱۰ اکتبر ۱۷۳۸ – ۲۶ مارس ۱۸۱۴) پزشک و سیاست‌مدار فرانسوی بود که از روش های اعدام وحشتناک و رنج آور زمانه خود ناراضی بود در ۲۸ نوامبر سال ۱۷۸۹ میلادی، دستگاهی را که برای قطع کردن سر محکومین به مجازات مرگ اختراع کرده بود ، در مقابل نمایندگان مجلس انقلاب فرانسه به نمایش گذاشت و مردم فرانسه با وسیله ای مرگبار که بعدها به نام خود مخترع آن گیوتین نام گرفت ، آشنا شدند.

▫️گیوتین در مقام سیاست‌مدار، بیشتر فعالیت خود را بر اصلاحات پزشکی متمرکز کرد. وی از مخالفان مجازات مرگ بود. شاید چون دریافته بود که امحای یک‌بارۀ این نوع مجازات نامحتمل است، نیروی خود را برای انسانی‌ترکردن و عادلانه‌ترکردن آن صرف کرد.

▫️دستگاه ژوزف گیوتین از سوی آنتوان لویی ، جراح و دبیر مادام العمر آکادمی جراحی رسما تایید شده بود.دکتر گیوتین هنگام نمایش اختراع خود به نمایندگان در مورد کارایی این دستگاه به آنها اطمینان داد.

▪️ ▪️برابری همگان و کاهش رنج اعدام
▫️خود او که نماینده پاریس در مجلس انقلاب بود ، عقیده داشت برابری هنگام مجازات مرگ باید در مورد همه شهروندان در نظر گرفته شود.

▫️دکتر گیوتین در این باره می‌گوید: «روش جدید برای مجازات اعدام، بدون درد بوده و برای همه طبقات جامعه، اعم از فقیر و غنی یکسان است و این گامی موقت، برای دستیابی به ممنوعیت اعدام خواهد بود».

▫️وی همچنین برای اختراع این وسیله مجازات مرگ استدلال کرد سر محکوم فورا قطع شده و او در هنگام مرگ برخلاف اعدام ، گردن زدن با تبر یا شمشیر یا شقه شدن زجر نمی کشد.

▪️▪️تصویب و استفاده
▫️در روز ۳۰ ژوئن سال ۱۷۹۱ میلادی ، مجلس تصویب کرد کلیه محکومان به مرگ سرشان با این وسیله قطع شود.

▫️این وسیله دارای یک تیغه برنده بود که میان یک چارچوب از جنس چوب می لغزید.هنگام فرود تیغه سنگین برنده بلافاصله سر محکوم که در زیر آن قرار گرفته بود قطع می شد.

▫️این دستگاه ابتدا لوئیزت نام داشت اما روزنامه نگاران پارلمانی که دل خوشی از دکتر ژوزف گیوتین نداشتند ، آن را گیوتین نامیدند.

▫️ابتدا برای آزمایش دستگاه گیوتین از گوسفندها و اجساد اموات استفاده شد تا این که در روز ۲۵ آوریل سال ۱۷۹۲ میلادی نیکلاس ژاک پلوتیه، یک راهزن بیرحم برای نخستین بار با گیوتین مجازات شد و نامش در تاریخ ثبت گردید.

▪️▪️اعدام ۲۰ هزار نفر در دوره ترور بزرگ
▫️در جریان دوره ترور بزرگ بین سال های ۱۷۹۳ میلادی و ۱۷۹۴ میلادی بیش از ۲۰ هزار نفر با دستگاه مرگبار گیوتین از نزدیک آشنا شدند ، بی آنکه دیگر فرصتی داشته باشند تا این تجربه مرگبار را برای دیگران حکایت کنند.

▫️آخرین باری که گیوتین برای مجازات یک محکوم به مرگ در فرانسه به کار گرفته شده روز ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۷۷ میلادی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

کانال علوم‌ سیاسی و تاریخ

اگه علاقمند به مطالب سیاسی و تاریخی هستی در کانال تلگرام ما عضو شو!

عضویت در کانال
بستن